2008. december 2., kedd

Agócs Gergely

A népzenekutató és népzenész önmagáról: Magamról: Agócs Gergely vagyok, 1969. október 27.-én születtem a felvidéki Érsekújváron, de oda csak "születni voltam". Szűkebb pátriámnak Fülek városát és annak közvetlen környékét tekintem, itt éltem le gyerekkorom legnagyobb részét. A népzene iránti érdeklődésem is itt bontakozott ki. Tizenhat évesen mentem el először gyűjteni, és azóta kb. 600 órányi felvételt sikerült rögzítenem.
Lényeges: Gergely vagy 1000 népdalt gyűjtött az eleddig népzeneileg nem kutatott területeken, a magyarság honfoglalás előtti szállásterületein. Homályba borított történelmünkről hozott újabb adalékokat, a magyar és türk népek - ahová a kunok is tartoztak - rokonságára nézve. Onugorog (azaz magyarok), kipcsak besenyők, kunok majd tatárok a kipcsak pusztákról mongol vezetéssel. Úgy látszik, a türkök nem felejtenek. :)
És mi magyarok? Ázsia apánk és Európa anyánk esetenként gyilkos ölelésében megtehetjük ezt? Bizony mondom néktek a mongol közmondást, esetenként jobb ha nem tudunk mindent. :) Mert bizony egyes források szerint Kötöny kun vezér és népe szállásterületére a mongol patákkal az Aranyhorda részét képező krími tatárok vonultak, a mai balkárok és nogájok ősei. Érvényesült bizony a turáni átok, mikor testvér testvért űzte el szállásáról.


Nincsenek megjegyzések: